Sportinnovator Idee Sessie

Digitaal apenkooien tijdens Sportinnovator Idee Sessie

Digitale technologie is in het huidige onderwijs onmisbaar, maar in het beweegonderwijs dringen moderne technieken nog maar mondjesmaat binnen. Tijdens de Sportinnovator Idee Sessie ‘Bewegend leren en de digitalisering van het beweegonderwijs’ werd dit thema in brede zin besproken.

MG 4311 web

Foto: Rob Klinkhamer

Wat is de stand van de innovaties voor in de gymles? Hoe kunnen docenten die technologie gebruiken zonder dat het alleen om ‘opleuken’ van de les gaat?

Kinderen meer laten bewegen

“Welkom in deze apenkooi-opstelling”, zei dagvoorzitter Amika Singh (bewegingswetenschapper en epidemioloog) bij haar opening in de showroom van Janssen-Fritsen. De aanwezige gymdocenten, beleidsmakers en ondernemers zaten letterlijk tussen de traditionele gymtoestellen, matten en banken en de moderne digitale beweeggames. Op de vraag van Singh aan Jacques Janssen hoe Janssen-Fritsen met het thema digitalisering bezig is antwoordde de directeur van de toestellenfabrikant: “De grootste uitdaging die er ligt is dat we kinderen ook meer laten bewegen in de uren die er zijn.”

Verbinden

Daarop aansluitend schetste Johan Wakkie in zijn rol als adviseur van het ministerie van OCW de stand van het Nederlandse bewegingsonderwijs. Bij zijn inventarisatie in het land ontdekte hij dat er nogal wat belemmeringen worden genoemd in het geven van voldoende gymlessen. Met name de reistijd naar beschikbare accommodaties, beperkte financiële middelen en weinig leerkrachten werden daarbij genoemd.

De oplossingen voor die problemen bestaan volgens Wakkie al. “Als reistijd een probleem is, zorg dat je bijvoorbeeld bij die accommodatie ook een andere les erna of ervoor geeft.” Verbinden is daarbij het sleutelwoord. “Ga eens breder denken. Volgens mij zit daar ook de innovatie voor het beweegonderwijs. Veel partijen als scholen, sportclubs en gemeentes denken nog in één kolom. Waarom leg je daar geen dwarslat tussen? Over technische innovaties maak ik mij geen zorgen, dat zie je hier: die zijn er volop.”

MG 4314 web

Foto: Rob Klinkhamer

Niet alleen ‘opleuken’ gymles

Ivo van Hilvoorde, lector Bewegen, School en Sport aan de Hogeschool Windesheim, stelde in zijn lezing een kanttekening bij alle innovaties die op het beweegonderwijs af komen. “Niet elke digitalisering is een vooruitgang. We moeten kritisch blijven kijken naar innovatie. Het moet niet alleen gaan om ‘opleuken’ van de les.” Volgens Van Hilvoorde roept digitalisering in het onderwijs ook nieuwe kennis op, waar de opleidingen voor gymdocenten ook op in moeten spelen.

Als voorbeeld gaf hij het gebruik van een ipad voor het filmen van bewegingen. “Dat kinderen zichzelf terug kunnen zien hoe ze bewegen kan goed helpen bij het leerproces. Het goed toe kunnen passen van die techniek vraagt ook tijd van de docent om te weten hoe dat werkt. Niet iedere app sluit precies aan bij de didactiek voor kinderen. Dat is complex.” Als aanvulling daarop gaf hij wel aan dat videobeelden voor kinderen goed kunnen werken met sturende feedback. “De leerprocessen kunnen verbeteren door de toename in autonomie in digitale instructie. Dus dat kinderen zelf de video kunnen kiezen.”

Demonstratie beweeggames

Carla Scholten van Embedded Fitness liet in haar presentatie zien welke beweeginnovaties zij in samenwerking met diverse kennisinstellingen en andere bedrijven ontwikkelde. “Wij hebben bijvoorbeeld een digibord gekoppeld aan een trampoline waarbij kinderen tijdens het springen rekensommen moeten oplossen”, zei ze over een beweeggame voor in de zaal. Ze riep haar toehoorders ook op om de game zelf even uit te proberen. Daar was de Apenkooi-opstelling ook voor bedoeld. Na een korte pauze konden de innovaties van Embedded Fitness en een aantal prototypes van studenten van de TU/Delft ook worden uitgetest.

MG 4263 web

Foto: Rob Klinkhamer

Digitale discussie

De sessie werd geheel in stijl afgesloten met een digitale discussie. Het publiek werd gevraag met de smartphone te reageren op zes stellingen over bewegend leren, nieuwe technologie en accommodaties. Na de pauze ging een panel bestaande uit Willy van der Heijden (directielid huisvesting en ICT, Omo Scholengroep Helmond), (Mark de Graaf, lector Serious Game Design, Fontys Hogeschool ICT), Frans Stienen, (wethouder Stedelijke Ontwikkeling, Volkshuisvesting, Sport, Cultuur en Stadsmarketing, gemeente Helmond), Ivo van Hilvoorde en Carla Scholten hier over met elkaar in discussie.

Ook meedoen met de discussie? Geef je mening op de stellingen of bekijk de uitslag van de poll.

Sportinnovator Idee Sessie

Deze Sportinnovator Idee Sessie was een intitiatief van Embedded Fitness,Sports & Technology, JIBB, Janssen-Fritsen en Arko Sports Media, en werd ondersteund door Sportinnovator.

 

Bron: Website Sportinnovator

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.